Udsender du nyhedsmails og vigtige informationer til kunder og brugere, så bør du sørge for sikkerhed på e-mails – især hvis du er ansvarlig for domænet hos forsikringsselskaber, banker, større virksomheder, webbutikker og lignende, hvor e-mail er en vigtig kommunikationsvej.
Flere og flere virksomheder oplever, at udefrakommende forsøger at sende phishing- eller spammails via deres domænenavn, fordi de misbruger tilliden til virksomheden eller virksomhedens brand. Falske e-mails er en nem måde at stjæle passwords, kreditkortnumre, få adgang til brugerkonti m.m. Det er derfor et stigende problem for virksomhederne, fordi det svækker troværdigheden og kan begrænse virksomhedens kommunikation via e-mail.
Falske e-mails et voksende problem
For kunder og brugere, som modtager e-mails, kan det være svært at skelne falske e-mails fra de rigtige, mens det for mailudbydere i stigende grad er blevet vanskeligere at blokere alle falske e-mails. For afsenderen er det essentielt, at de e-mails, som sendes ud, når frem. Ofte er afsenderen imidlertid uvidende om problemerne med verificeringen af egne e-mails i praksis, da man som afsender ofte mangler indsigt i, hvilke e-mails der ikke når frem og hvorfor.
Netop de problemer kan du adressere med DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance).
Sikker e-mailkommunikation
Med DMARC kan du beskytte dine brugere/kunder mod falske e-mails sendt fra dit domæne. Du kan samtidig sikre, at så stor en procentdel som muligt modtager dine e-mails, og at de ikke bliver ændret undervejs, ikke havner i spamfoldere, ikke bliver afvist eller ryger i karantæne.
Verificering af afsender
DMARC er en godkendelsesprocedure for e-mails og er designet til at beskytte mod domæne spoofing – dvs. når en e-mail sendes fra en uautoriseret/falsk afsender fra fx en virksomheds domænenavn. Via protokollerne SPF (Sender Policy Framework) og DKIM (Domain Keys Identified Message – dvs. en signatur på e-mailen) gør DMARC det nemt for mailservere hos f.eks. Google, Hotmail eller Office 365 at verificere afsenderens identitet og dermed identificere evt. falske eller potentielt skadelige e-mails sendt fra dit domæne.
Ens håndtering af falske e-mails
Mailservere har hver deres policy omkring verificeringen af e-mails. Det betyder, at mens en e-mail hos f.eks. Google bliver markeret som spam, så vil den samme e-mail hos en anden udbyder ryge direkte videre i indbakken hos brugeren. Med DMARC kan du via egne policies guide mailserverne (via DNS) til, hvordan de skal håndtere falske eller potentielt skadelige e-mails sendt fra dit domænenavn. Ved at anmode om at visse e-mails (som ikke er beskyttet med SPF og/eller DKIM) blokeres eller slettes, kan du eliminere dine brugeres/kunders eksponering af falske e-mails fra dit domæne.
Med DMARC sikrer du således, at alle mailservere håndterer dine e-mails på samme måde, når det gælder anmeldelse af spam, karantæne eller afvisning af e-mails. Via DMARC kan du desuden få feedback, når e-mails bliver modtaget og/eller blokeret. På den måde får man et større overblik over, om hvor stor en del af de e-mails, du sender ud, som når frem.
Har du e-mails på eget domænenavn, så anbefaler vi, at du undersøger, om din udbyder understøtter DMARC.