Kundeservice

Har du problemer med dit domæne, kan du få hjælp her.

alt tekst

Pas på!

Vi oplever desværre i øjeblikket, at der er rigtig mange falske mails i omløb vedrørende suspendering af .dk-domænenavne. Dette arbejder vi på at forhindre.

Læs mere her
Pas på falske mails

Kan vi hjælpe?

Vi oplever desværre i øjeblikket, at der er rigtig mange falske mails i omløb vedrørende suspendering /fakturering af .dk-domænenavne. Dette arbejder vi på at forhindre.  

Punktum dk's sider er blevet klonet, og det kan derfor se ud som om, du er landet det rigtige sted. Hvis du modtager en falsk mail, skal du ikke betale via betalingslinket!

Hvordan ser jeg, om det er en falsk mail?  

Tjek altid afsenderens e-mailadresse. E-mails fra os vil altid ende på @punktum.dk. Vi sender derudover spørgeskemaer fra adressen @relationmonitor.com.  

Her kan du se eksempler på nogle af de e-mailendelser, som de falske mails gør brug af: 

@punktum.net
@punk.dk
@service.dk
@punktum.co.dk
@punkt.dk
@costumesourcing.com
@punktum.com
@punktum-kunderservice.com

Bemærk at ovenstående e-mailadresser kan være brugt uden domæneindehaverens viden.

Herunder kan du se eksempler på de falske e-mails, der er i omløb: 

OBS. Vær særligt opmærksom på, at der kan være et andet link gemt bag det link, som står i teksten - se første eksempel herunder.  

 

 

 

 

 

 

 

Falsk mail

 

Hvis du har angivet dine login-oplysninger på den falske login-side, henviser vi til, at du straks logger ind på vores selvbetjening og ændrer dit password.

Hvis du har modtaget en falsk e-mail, vil vi meget gerne se, hvordan den ser ud. Du kan videresende den til svindel@punktum.dk.

Har du modtaget en mail vedrørende suspendering eller betaling?

Vi sender samtidig rigtige e-mails ud om suspendering. Vi vil derfor anbefale dig at logge ind på vores selvbetjening og tjekke om dit .dk-domænenavn er suspenderet.  

Hvis dit domænenavn ikke virker, er det sandsynligvis blevet suspenderet. Læs mere her, hvad du kan gøre for at genoprette det.

 

Hvis du ikke har din adgangskode, så kan du klikke ”Glemt adgangskode” og dermed få sendt en midlertidig adgangskode til din registrerede e-mailadresse.

Husk at du også kan logge på med dit MitID, hvis du tidligere har tilknyttet det til profilen.

Hvis du ikke tidligere har tilknyttet et MitID, og du ikke kan modtage login-oplysninger på nuværende kontaktmail hos os, så skal gøre følgende:

Som erhvervskunde:

Skal du sikre dig, at den e-mailadresse du har oplyst i CVR-registreret, er opdateret til en aktiv mail, som vi kan sende login-oplysninger til. Vi skal kunne se e-mailadressen ved offentligt opslag på CVR under ”Udvidede virksomhedsoplysninger” på https://datacvr.virk.dk/
Derefter skal du ringe til os og meddele, at du har opdateret din e-mailadresse.

Som privat registrant:

Skal du ringe til vores kundeservice (33 64 60 60) fra dit angivne kontaktnummer og få opdateret kontaktmailen.
 
Er ingen af ovennævnte en mulighed, så kan du se flere muligheder her

 

Hvis din hjemmeside eller e-mailadresse ikke virker, kan det være, fordi vi har suspenderet dit domæne. Den mest almindelige grund er, at vi ikke har modtaget betaling for domænenavnet.

Du kan nemt få din hjemmeside eller e-mailadresse til at virke igen ved at logge ind på vores online selvbetjening og genoprette domænenavnet.

Når du er logget ind, kan du enten gå ind på ”Betaling og faktura” hvor du kan betale udestående under ”Åbne faktura”, eller du kan gå ind på ”Domænenavne” og vælge ”Genopret domænenavn” til højre for dit domænenavn.

Bemærk, at det koster et genopretningsgebyr på 125 kr. pr. domænenavn.

Hvis et domænenavn ikke bliver genoprettet inden 30 dage efter suspenderingsdatoen, opsiger vi domænenavnet.

Oplever du problemer med at logge ind på vores selvbetjening læs her.

Hvis du oplever, at din e-mailadresse eller hjemmeside ikke virker, så kan det skyldes én af nedenstående årsager. 

Udestående faktura hos Punktum dk 

Hvis vi ikke har modtaget betaling for fornyelse af dit .dk-domænenavn, så vil domænet blive suspenderet hos os. Er dit domænenavn suspenderet, og har du en mail eller en hjemmeside, som bruger domænet, vil det ikke længere virke. 

Du kan få genoprettet dit domænenavn igen ved at logge ind på vores online selvbetjening. Du kan følge vores vejledning ved at klikke her.  

Manglende validering  

Hos Punktum dk er du som registrant påkrævet at gennemføre en ID-kontrol med MitID, når du skal aktivere dit domæne. 

Dette gør vi for at have retvisende oplysninger og sikre din brugsret til domænet. 

Hvis ID-kontrollen ikke gennemføres inden for den givne tidsfrist, vil domænet blive suspenderet, og efter 30 dages suspension vil det blive slettet.  

Domænet genoprettes/aktiveres automatisk, når du logger ind på selvbetjeningen og tilknytter MitID.   

Opsætning hos din DNS-udbyder  

Når du har brugsretten til et domænenavn, er du kunde hos Punktum dk. Udover os har du også en registrering hos din udbyder, som står for din hosting (opsætning af mail eller hjemmeside). Derfor skal din opsætning ved din udbyder være sat korrekt op. De kan have deaktiveret domænet grundet manglende vedligeholdelse, i form af betaling samt opdatering af kontaktoplysninger. Det er derfor vigtigt, at du vedligeholder begge aftaler. Hvis problemet ligger hos din udbyder, skal du kontakte udbyderen for at få genoprettet domænenavnet.  

Overdrag domænenavnet, hvis du ønsker at give det til en anden. Du kan overdrage domænenavnet på vores selvbetjening.

Vær opmærksom på, at et domæne ikke kan overdrages, hvis der ligger en ubetalt faktura på domænet. Betal fakturaen og derefter kan du overdrage domænenavnet.

Det koster 70 kr. at overtage brugsretten til domænenavnet ved overdragelse. Efter en overdragelse har du ikke længere brugsretten til domænenavnet.

Trin 1

Gå ind på "Domænenavne" i din selvbetjening og vælg "Overdrag til ny registrant" i menuen "Administrer" til højre i listen over dine domænenavne.
BEMÆRK! Hvis du ønsker at overdrage flere domænenavne ad gangen, kan du finde det nederst på siden, under "Administrer flere domænenavne".

Trin 2

Angiv e-mailadressen på den nye registrant, som skal have domænet og tryk ”VIDERE”.

Trin 3

Tjek at de indtastede oplysninger er korrekte og klik "BEKRÆFT" for at igangsætte overdragelsen.

Den nye registrant af domænenavnet vil nu modtage en anmodning pr. e-mail om at acceptere overdragelsen. Først når den nye registrant har accepteret og betalt, vil overdragelsen blive gennemført.

BEMÆRK! Hvis du kun er fuldmægtig på det domænenavn, der skal overdrages, vil der blive sendt en e-mail til den nuværende registrant med en anmodning om at godkende overdragelsen. Først når den nuværende registrant har godkendt, at domænenavnet overdrages, sendes der en e-mail til den fremtidige registrant, som skal acceptere overdragelsen, før den gennemføres.

Har du brug for at kontakte os?

Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til dit .dk-domæne.

Vores kundeservicemedarbejdere besvarer din henvendelse så hurtigt som muligt.

 

Telefondame hos Punktum dk

Hvis du oplever, at din e-mailadresse eller hjemmeside ikke virker, så kan det skyldes én af nedenstående årsager. 

Udestående faktura hos Punktum dk 

Hvis vi ikke har modtaget betaling for fornyelse af dit .dk-domænenavn, så vil domænet blive suspenderet hos os. Er dit domænenavn suspenderet, og har du en mail eller en hjemmeside, som bruger domænet, vil det ikke længere virke. 

Du kan få genoprettet dit domænenavn igen ved at logge ind på vores online selvbetjening. Du kan følge vores vejledning ved at klikke her.  

Manglende validering  

Hos Punktum dk er du som registrant påkrævet at gennemføre en ID-kontrol med MitID, når du skal aktivere dit domæne. 

Dette gør vi for at have retvisende oplysninger og sikre din brugsret til domænet. 

Hvis ID-kontrollen ikke gennemføres inden for den givne tidsfrist, vil domænet blive suspenderet, og efter 30 dages suspension vil det blive slettet.  

Domænet genoprettes/aktiveres automatisk, når du logger ind på selvbetjeningen og tilknytter MitID.   

Opsætning hos din DNS-udbyder  

Når du har brugsretten til et domænenavn, er du kunde hos Punktum dk. Udover os har du også en registrering hos din udbyder, som står for din hosting (opsætning af mail eller hjemmeside). Derfor skal din opsætning ved din udbyder være sat korrekt op. De kan have deaktiveret domænet grundet manglende vedligeholdelse, i form af betaling samt opdatering af kontaktoplysninger. Det er derfor vigtigt, at du vedligeholder begge aftaler. Hvis problemet ligger hos din udbyder, skal du kontakte udbyderen for at få genoprettet domænenavnet.  

Det koster 70 kr. inkl. moms om året at have et .dk-domænenavn.

Pengene dækker de omkostninger, vi har med at vedligeholde en database over alle danske domænenavne og opretholde den danske del af internettets infrastruktur (DNS).

Læs mere om DNS

Du kan nemt registrere et domænenavn ved at følge disse tre trin:

  1. Tjek om domænenavnet er ledigt i vores whois-database her.
  2. Registrer domænenavnet hos en af vores forhandlere. Du finder en liste over forhandlere af .dk-domænenavne her.
  3. Aktivér domænenavnet ved at indgå aftale om brugsretten til domænenavnet med os på vores online selvbetjening.

Domænenavnet nu klar til brug.

Punktum dk er administrator for alle danske domænenavne.

Vores tre vigtigste opgaver:

  • Vedligeholder en database over alle .dk-domænenavne.
  • Sørger for driftssikkerhed på den danske del af DNS.
  • Arbejder med at styrke sikkerheden på internettet, så alle kan have tillid til .dk-domænet.

Vi er en privat virksomhed, der er ejet af foreningen Dansk Internet Forum (DIFO). Danske domænenavne bliver anset som en offentlig ressource. Opgaven med at administrere dem er udliciteret til Punktum dk og DIFO. Vores forretning skal ikke forgylde nogen aktionærer, fordi DIFO – på vegne af det danske internetsamfund – er garant for sikker, fair og billig adgang til internettet.

Læs mere om .dk-domæner her.

Læs mere om vores sikkerhedsarbejde her.

Vi arbejder hele tiden med at gøre vores spørgsmål og svar bedre. Derfor sætter vi pris på din feedback, så vi kan levere endnu bedre svar. Giv os en indikation nedenfor.

Hvis du ønsker et andet webhotel (navneserverudbyder), skal dit domæne flyttes til nye navneservere. 

Du skal derfor kontakte din nye navneserverudbyder, hvor du kan foretage skifte af navneservere på én af følgende måder: 

  1. Den nye udbyder giver dig de nye navneservere, så du dermed selv kan skifte dem på selvbetjeningen hos os. I dette tilfælde kan du følge vores vejledning herunder. 

  1. Den nye udbyder foretager skiftet for dig, og så modtager du en anmodning, du skal godkende via selvbetjeningen hos os. 

  1. Den nye udbyder beder dig hente en autorisationskode/AUTH-ID kode - også kaldet EPP-kode - via vores selvbetjening. Når du er logget ind, skal du gå ind på menupunktet "Domænenavne", klikke direkte på dit domænenavn, som står midt på siden, og derinde vælger du "Skift navneserver" under punktet "Administrer autorisationskoder" i højre side. Her kan du genere en kode, du kopierer og videregiver til den nye udbyder. 

 

Vejledning til at indsætte nye navneservere via selvbetjeningen:

Trin 1

Find domænenavnet i listen over dine domænenavne og tryk på det.

Trin 2

Vælg "Skift navneservere" i menuen til højre under "Administrér domænenavn".

Trin 3

Indtast navnet på én af de navneservere, du ønsker at skifte til. Klik på VIDERE.

Trin 4

Tjek at de indtastede oplysninger er korrekte og klik BEKRÆFT.

Hvis du oplever fejl 

Hvis du møder en fejl, når du forsøger at skifte navneservere, så kan du tjekke hvad problemet er via siden her. 

Du skal vælge ”Show options”, og indsætte de navneservere du ønsker at fejlsøge på under ”kør”.  

Når du har kørt testen, fortæller den dig, hvilke opsætningsfejl der gør, at du ikke kan skifte navneservere. Du kan evt. kopiere linket til siden, og sende det til din navneserverudbyder, så de kan løse fejlen. 

Er dit domæne forhandlerhåndteret? 

Det er ikke muligt at skifte navneservere selv, hvis din profil er forhandlerhåndteret af din nuværende udbyder. For at skifte udbyder under forhandlerhåndtering, skal du hente en kode via selvbetjeningen, som du kan give til din nye udbyder. 

Via selvbetjeningen skal du vælge "Skift forhandler" ud for dit domænenavn. 

Du kan læse mere om forhandlerhåndtering her 

I første omgang kan du prøve at finde alternativer til domænenavnet ved hjælp af en forkortelse eller bindestreger.

Alternativt kan du skrive dig på venteliste til det ønskede domænenavn. Det gør du ved at finde navnet i whois-databasen.

Når resultatet kommer frem, vil der være mulighed for at registrere sig på en venteliste via vores online selvbetjening.

Nej. Persondatalovgivningen stiller krav om, at der indgås en databehandleraftale mellem en dataansvarlig og dennes databehandler(e). Vi er i imidlertid ikke databehandler for registranter, men derimod dataansvarlig.

En dataansvarlig afgør formålet med behandlingen af persondata – og hvilke hjælpemidler, der må benyttes i forbindelse med behandlingen.

En databehandler behandler persondata på vegne af – og efter instruks fra – den dataansvarlige.

Rollerne er overordnet beskrevet i Datatilsynets generelle vejledning om persondataforordningen og væsentligt mere detaljeret i en specifik vejledning om emnet.

Punktum dk behandler registranters persondata, men vi fastsætter også formålet med behandlingen (primært etablering og vedligeholdelse af kundeforholdet) og de hjælpemidler, behandlingen sker med (Punktum dk's it-systemer). Punktum dk er derfor dataansvarlig for sine registranters persondata, og lovgivningen stiller dermed ikke krav om, at der indgås en databehandleraftale.

Hvis du får brug for at ændre detaljer omkring dit domænenavn, kan du gøre det på vores online selvbetjening.

Du kan f.eks. aktivere, overdrage til en ny registrant, opsige, skifte navneservere, foretage betalinger og skifte roller for dit domænenavn.

Det er også i vores online selvbetjening at du kan rette og opdaterer dine kontaktinformationer, herunder e-mail og adresse. 

Du kan også genoprette et suspenderet .dk-domænenavn, hvis betalingen er smuttet. Det kan endda gøres anonymt, hvis du har glemt dine log-ind-oplysninger.

Det er også muligt at tilmelde sig automatisk korttræk så dine fakturaer bliver betalt til tiden. 

Det er også mere information omkring DNS-sikkerhed, så som DNSSEC etc. 

Du kan logge på med:

MitID, bruger-id eller et EU eID.

Via en kontaktformular i vores WHOIS-database, kan du anmode om at blive kontaktet af registranten, den fuldmægtige eller navneserveransvarlige for et domænenavne.

Du gør således:

  1. Slå det ønskede domænenavn op i WHOIS
  2. Angiv i kontaktformularen om du ønsker kontakt med registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig
  3. Angiv din e-mailadresse og tryk send

Punktum dk sender nu dine kontaktoplysninger til registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig, på den e-mailadresse de har angivet. Herefter er det op til vedkommende at initiere kontakten med dig.

Vi sørger alene for afsendelsen af e-mailen. Vi gør ikke yderligere, hvis der er problemer med e-mailadressen på registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig.

Registranthåndtering betyder, at du selv står for håndteringen af dit .dk-domænenavn.

Det betyder, at du selv skal sørge for at:

  • betale periodegebyr til Punktum dk
  • holde dine kontaktoplysninger opdateret
  • skifte navneservere og opsige domænenavnet, hvis du har brug for det
  • overdrage domænenavnet, hvis du har brug for det

 Vi tager ikke ekstra gebyr for registranthåndtering.

Priser

Når du selv håndterer dit .dk-domæne hos os, gælder vores priser og gebyrer for dig. Du kan se alle vores priser her.

Har du glemt adgangskoden til vores selvbetjening?

Du kan få tilsendt et nyt login her.

Nyt login
Dame med device

Kan du ikke finde din faktura?

I vores selvbetjening kan du få et overblik over alle dine betalinger og udestående fakturaer.

Gå til .dk-selvbetjening
PC med rød prik

Har du brug for at skifte navneservere?

Hvis du ønsker at skifte hostingudbyder, skal dit domænenavn have nye navneservere.

Læs mere
device på talerken

Lukkedage

Vores kundeservice holder lukket på en række dage i løbet af året. Her kan du se hvilke.

Se lukkedage
mand med divice

Kundeservice er åbent

Mandag 09:00 - 16:00
Tirsdag 09:00 - 16:00
Onsdag 09:00 - 16:00
Torsdag 09:00 - 16:00
Fredag 09:00 - 14:00

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål, så behandler vi din henvendelse hurtigst muligt.

Skriv eller ring til os

Du kan skrive til os her eller få fat på os telefonisk på 33 64 60 60. Hvis der er ventetid, har du mulighed for at  blive ringet op af den første ledige medarbejder. 

Kundeservice er lukket

Mandag 09:00 - 16:00
Tirsdag 09:00 - 16:00
Onsdag 09:00 - 16:00
Torsdag 09:00 - 16:00
Fredag 09:00 - 14:00

Hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål, så skriv til os, så behandler vi din besked hurtigst muligt.

Legeplads

Har du vundet en klagesag?

Læs om, hvordan du kan få overdraget et domæne efter en klagesag.