Kundeservice

Har du problemer med dit domæne, kan du få hjælp her.

alt tekst

Kan vi hjælpe?

Hvis du ikke har din adgangskode, så kan du klikke ”Glemt adgangskode” og dermed få sendt en midlertidig adgangskode til din registrerede e-mailadresse.

Husk at du også kan logge på med dit MitID, hvis du tidligere har tilknyttet det til profilen.

Hvis du ikke tidligere har tilknyttet et MitID, og du ikke kan modtage login-oplysninger på nuværende kontaktmail hos os, så skal gøre følgende:

Som erhvervs-kunde:
Skal du sikre dig, at den e-mailadresse du har oplyst i CVR-registreret, er opdateret til en aktiv mail, som vi kan sende login-oplysninger til. Vi skal kunne se e-mailadressen ved offentligt opslag på CVR under ”Udvidede virksomhedsoplysninger” på https://datacvr.virk.dk/
Derefter skal du ringe til os og meddele, at du har opdateret din e-mailadresse.

Som privat registrant:
Skal du ringe til vores kundeservice (33 64 60 60) fra dit angivne kontaktnummer og få opdateret kontaktmailen.
 
Er ingen af ovennævnte en mulighed, så kan du se flere muligheder her

 

Hvis din hjemmeside eller e-mailadresse ikke virker, kan det være fordi vi har suspenderet dit domæne. Den mest almindelige grund er, at vi ikke har modtaget betaling for domænenavnet.

Du kan nemt få din hjemmeside eller e-mailadresse til at virke igen ved at logge ind på vores online selvbetjening og genoprette domænenavnet.

Når du er logget ind, kan du enten gå ind på ”Betaling og faktura” hvor du kan betale udestående under ”Åbne faktura”, eller du kan gå ind på ”Domænenavne” og vælge ”Genopret domænenavn” til højre for dit domænenavn.

Bemærk, at det koster et genopretningsgebyr på 125 kr. pr. domænenavn.

Hvis et domænenavn ikke bliver genoprettet inden 30 dage efter suspenderingsdatoen, opsiger vi domænenavnet.

Oplever du problemer med at logge ind på vores selvbetjening læs her.

Hvis din hjemmeside eller e-mailadresse ikke virker, kan det være fordi vi har suspenderet dit domænenavn. Den mest almindelige grund er, at vi ikke har modtaget betaling for registreringen af domænenavnet.

Du kan nemt få din hjemmeside eller e-mailadresse til at virke igen ved at genoprette domænenavnet på vores online selvbetjening. Det koster et genopretningsgebyr på 125 kr. pr. domænenavn.

Et domænenavn kan være suspenderet i 30 dage. Hvis det ikke bliver genoprettet inden de 30 dage, opsiger vi registreringen af domænenavnet.

Overdrag domænenavnet, hvis du ønsker at give det til en anden. Du kan overdrage domænenavnet på vores selvbetjening.

Vær opmærksom på, at et domæne ikke kan overdrages, hvis der ligger en ubetalt faktura på domænet. Betal fakturaen og derefter kan du overdrage domænenavnet.

Det koster 70 kr. at overtage brugsretten til domænenavnet ved overdragelse. Efter en overdragelse har du ikke længere brugsretten til domænenavnet.

Trin 1

Gå ind på "Domænenavne" i din selvbetjening og vælg "Overdrag til ny registrant" i menuen "Administrer" til højre i listen over dine domænenavne.
BEMÆRK! Hvis du ønsker at overdrage flere domænenavne ad gangen, kan du finde det nederst på siden, under "Administrer flere domænenavne".

Trin 2

Angiv e-mailadressen på den nye registrant, som skal have domænet og tryk ”VIDERE”.

Trin 3

Tjek at de indtastede oplysninger er korrekte og klik "BEKRÆFT" for at igangsætte overdragelsen.

Den nye registrant af domænenavnet vil nu modtage en anmodning pr. e-mail om at acceptere overdragelsen. Først når den nye registrant har accepteret og betalt, vil overdragelsen blive gennemført.

BEMÆRK! Hvis du kun er fuldmægtig på det domænenavn, der skal overdrages, vil der blive sendt en e-mail til den nuværende registrant med en anmodning om at godkende overdragelsen. Først når den nuværende registrant har godkendt, at domænenavnet overdrages, sendes der en e-mail til den fremtidige registrant, som skal acceptere overdragelsen, før den gennemføres.

Har du brug for at kontakte os?

Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til dit .dk-domæne.

Vores kundeservicemedarbejdere besvarer din henvendelse så hurtigt som muligt.

 

Telefondame hos Punktum dk

Via en kontaktformular i vores WHOIS-database, kan du anmode om at blive kontaktet af registranten, den fuldmægtige eller navneserveransvarlige for et domænenavne.

Du gør således:

  1. Slå det ønskede domænenavn op i WHOIS
  2. Angiv i kontaktformularen om du ønsker kontakt med registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig
  3. Angiv din e-mailadresse og tryk send

Punktum dk sender nu dine kontaktoplysninger til registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig, på den e-mailadresse de har angivet. Herefter er det op til vedkommende at initiere kontakten med dig.

Vi sørger alene for afsendelsen af e-mailen. Vi gør ikke yderligere, hvis der er problemer med e-mailadressen på registrant, fuldmægtig eller navneserveransvarlig.

Nej. Persondatalovgivningen stiller krav om, at der indgås en databehandleraftale mellem en dataansvarlig og dennes databehandler(e). Vi er i imidlertid ikke databehandler for registranter, men derimod dataansvarlig.

En dataansvarlig afgør formålet med behandlingen af persondata – og hvilke hjælpemidler, der må benyttes i forbindelse med behandlingen.

En databehandler behandler persondata på vegne af – og efter instruks fra – den dataansvarlige.

Rollerne er overordnet beskrevet i Datatilsynets generelle vejledning om persondataforordningen og væsentligt mere detaljeret i en specifik vejledning om emnet.

Punktum dk behandler registranters persondata, men vi fastsætter også formålet med behandlingen (primært etablering og vedligeholdelse af kundeforholdet) og de hjælpemidler, behandlingen sker med (Punktum dk's it-systemer). Punktum dk er derfor dataansvarlig for sine registranters persondata, og lovgivningen stiller dermed ikke krav om, at der indgås en databehandleraftale.

Registranthåndtering betyder, at du selv står for håndteringen af dit .dk-domænenavn.

Det betyder, at du selv skal sørge for at:

  • betale periodegebyr til Punktum dk
  • holde dine kontaktoplysninger opdateret
  • skifte navneservere og opsige domænenavnet, hvis du har brug for det
  • overdrage domænenavnet, hvis du har brug for det

 Vi tager ikke ekstra gebyr for registranthåndtering.

Priser

Når du selv håndterer dit .dk-domæne hos os, gælder vores priser og gebyrer for dig. Du kan se alle vores priser her.

Hvis din hjemmeside eller e-mailadresse ikke virker, kan det være fordi vi har suspenderet dit domænenavn. Den mest almindelige grund er, at vi ikke har modtaget betaling for registreringen af domænenavnet.

Du kan nemt få din hjemmeside eller e-mailadresse til at virke igen ved at genoprette domænenavnet på vores online selvbetjening. Det koster et genopretningsgebyr på 125 kr. pr. domænenavn.

Et domænenavn kan være suspenderet i 30 dage. Hvis det ikke bliver genoprettet inden de 30 dage, opsiger vi registreringen af domænenavnet.

Du kan nemt registrere et domænenavn ved at følge disse tre trin:

  1. Tjek om domænenavnet er ledigt i vores whois-database her.
  2. Registrer domænenavnet hos en af vores forhandlere. Du finder en liste over forhandlere af .dk-domænenavne her.
  3. Aktivér domænenavnet ved at indgå aftale om brugsretten til domænenavnet med os på vores online selvbetjening.

Domænenavnet nu klar til brug.

Det koster 70 kr. inkl. moms om året at have et .dk-domænenavn.

Pengene dækker de omkostninger, vi har med at vedligeholde en database over alle danske domænenavne og opretholde den danske del af internettets infrastruktur (DNS).

Læs mere om domænenavnsadministration.

Læs mere om DNS

Punktum dk er administrator for alle danske domænenavne.

Vores tre vigtigste opgaver:

  • Vedligeholder en database over alle .dk-domænenavne.
  • Sørger for driftssikkerhed på den danske del af DNS.
  • Arbejder med at styrke sikkerheden på internettet, så alle kan have tillid til .dk-domænet.

Vi er en privat virksomhed, der er ejet af foreningen Dansk Internet Forum (DIFO). Danske domænenavne bliver anset som en offentlig ressource. Opgaven med at administrere dem er udliciteret til Punktum dk og DIFO. Vores forretning skal ikke forgylde nogen aktionærer, fordi DIFO – på vegne af det danske internetsamfund – er garant for sikker, fair og billig adgang til internettet.

Hvis du ønsker et andet webhotel (navneserverudbyder), skal dit domæne flyttes til nye navneservere.

Du skal derfor tage kontakt til din nye navneserverudbyder, hvor du kan foretage skifte af navneservere på én af følgende måder:

1. Den nye udbyder giver dig de nye navneservere, så du dermed selv kan skifte dem på selvbetjeningen hos os. I dette tilfælde kan du følge vores vejledning herunder.

2. Den nye udbyder foretager skiftet for dig, og så modtager du en anmodning, du skal godkende via selvbetjeningen hos Punktum dk.

3. Den nye udbyder beder dig hente en autorisationskode/AUTH-ID kode - også kaldet EPP-kode. Denne autorisationskode kan du hente via vores selvbetjening. Når du er logget ind, skal du gå ind på menupunktet "Domænenavne", klikke direkte på dit domænenavn og herinde vælger du "Skift navneserver" under punktet "Administrer autorisationskoder" i højre side.

 

Vejledning til at indsætte nye navneservere via selvbetjeningen:

Trin 1

Find domænenavnet i listen over dine domænenavne og tryk på det.

Trin 2

Vælg "Skift navneservere" i menuen til højre under "Administrér domænenavn".

Trin 3

Indtast navnet på én af de navneservere, du ønsker at skifte til. Klik på VIDERE.

Trin 4

Tjek at de indtastede oplysninger er korrekte og klik BEKRÆFT.

 

Er dit domæne forhandlerhåndteret?

Det er ikke muligt at skifte navneservere selv, hvis du er forhandlerhåndteret. For at skifte udbyder under forhandlerhåndtering, skal du hente en kode via selvbetjeningen, som du kan give til din nye udbyder.

Via selvbetjeningen skal du vælge "Skift forhandler" ud for dit domænenavn.

Du kan læse mere om forhandlerhåndtering her

Når du skal skifte navneservere for et .dk-domænenavn, kræver det, at de fremtidige navneservere er opsat korrekt, og at de er registreret hos os, for at du kan bruge dem.

Hvis du får en fejlbesked, der siger, at navneserveren ikke er registreret hos Punktum dk, skal du bede udbyderen af navneserveren om at registrere navneserveren ved at følge denne guide.

Zonemaster

Hvis du oplever fejlen. ”der mangler NS-records på navneserveren”, kan du tjekke, hvad problemet er med værktøjet ”Zonemaster”, som du finder her.

Når du har kørt testen under ”pre-delegeret domænenavn”, fortæller den dig, hvilke opsætningsfejl der gør, at du ikke kan skifte navneservere. Du kan evt. kopiere det link, der kommer på siden og sende det til din navneserverudbyder, så de kan løse fejlen.

Når der er tale om en fejl i opsætningen af navneserveren eller en navneserver, der ikke er registreret hos Punktum dk, er det desværre ikke noget vores kundeservice kan hjælpe med. Det er kun udbyderen af navneserveren, der kan hjælpe.

I første omgang kan du prøve at finde alternativer til domænenavnet ved hjælp af en forkortelse eller bindestreger.

Alternativt kan du skrive dig på venteliste til det ønskede domænenavn. Det gør du ved at finde navnet i whois-databasen.

Når resultatet kommer frem, vil der være mulighed for at registrere sig på en venteliste via vores online selvbetjening.

Har du glemt adgangskoden til vores selvbetjening?

Du kan få tilsendt et nyt login her.

Nyt login
Dame med device

Kan du ikke finde din faktura?

I vores selvbetjening kan du få et overblik over alle dine betalinger og udestående fakturaer.

Gå til .dk-selvbetjening
PC med rød prik

Har du brug for at skifte navneservere?

Hvis du ønsker at skifte hostingudbyder, skal dit domænenavn have nye navneservere.

Læs mere
device på talerken

Lukkedage

Vores kundeservice holder lukket på en række dage i løbet af året. Her kan du se hvilke.

Se lukkedage
mand med divice

Kundeservice er åbent

Mandag 09:00 - 16:00
Tirsdag 09:00 - 16:00
Onsdag 09:00 - 16:00
Torsdag 09:00 - 16:00
Fredag 09:00 - 14:00

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål, så behandler vi din henvendelse hurtigst muligt.

Skriv eller ring til os

Du kan skrive til os her eller få fat på os telefonisk på 33 64 60 60. Hvis der er ventetid, har du mulighed for at  blive ringet op af den første ledige medarbejder. 

Kundeservice er lukket

Mandag 09:00 - 16:00
Tirsdag 09:00 - 16:00
Onsdag 09:00 - 16:00
Torsdag 09:00 - 16:00
Fredag 09:00 - 14:00

Hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål, så skriv til os, så behandler vi din besked hurtigst muligt.

Legeplads

Har du vundet en klagesag?

Læs om, hvordan du kan få overdraget et domæne efter en klagesag.