Pas på phishing

Pas på falske e-mails!

Hvis du har modtaget en e-mail vedrørende dit domæne fra en anden adresse end @punktum.dk, bør du være forsigtig og undgå at åbne links eller vedhæftede filer i mailen.

Du kan nemt finde din faktura og se om betalingen er gennemført på vores selvbetjening.  

Log ind og se din betalingsstatus. 

 

Hvis du har modtaget en mail og er i tvivl om den kommer fra os, så husk altid at tjekke afsenderadressen.   

E-mails fra os vil altid ende på "@punktum.dk"

Her kan du se eksempler på nogle af de e-mailendelser, der bliver brugt på phishing e-mails:

@punktum.in 
@uni-erfurt.de 
@punktum.com 
@ventevo.pk 
@uni-erfurt.de 
@pouriaahmadi.com 
@summersetdestinations.com 

Sådan genkender du en phishing-mail

Det kan være svært at genkende en phishing-mail, så vær opmærksom på disse ting. 
 
Mistænkelig afsender  
Tjek altid afsenderens e-mailadresse. Hvis den ikke passer med Punktum dk’s officielle adresse @punktum.dk, kan det være en phishing e-mail.  

Beløb og kort tidsfrist  
Hvis du modtager en e-mail, der kræver betaling inden for kort tid eller har et forkert beløb, er det højst sandsynligt svindel. Prisen for et .dk-domænenavn er 70 kr. for et år.  

Bruger-id inkluderet  
Punktum dk sender altid fakturaer og andre e-mails med bruger-id og fulde navn/virksomhedsnavn.  
 
Fakturanummer  
Vores fakturanumre består af 7 cifre. Hvis du har modtaget en faktura med flere eller færre cifre, er den ikke fra os.  
 
Stavefejl  
Mange falske e-mails har stave- og grammatikfejl eller ser uprofessionelle ud.  

Eksempler

Her kan du se eksempler på e-mails, der udgiver sig for at komme fra Punktum dk. 

Her kan du se, at det er en phishing e-mail, fordi:

  • Kundens navn og bruger-id ikke fremgår.
    Vi skriver altid begge dele i vores e-mails til kunder.
Svindelmail

Her kan du se, at det er en phishing e-mail, fordi:

  • Der er stavefejl i teksten. 
    Der står "Kær" i stedet for "Kære".
     
  • Kundens navn og bruger-id ikke fremgår.
    Vi skriver altid begge dele i vores e-mails til kunder.

 

Spam mail 1

Her kan du se, at det er en phishing e-mail, fordi:

  • Afsenderadressen er forkert. 
    Vi sender altid fra @punktum.dk.
     
  • Tidsfristen er for kort. 
    Vi giver normalt 45 dage til betaling.
  • Vores navn er skrevet forkert.
    Vi hedder Punktum dk A/S

     

Spam mail 2

Her kan du se, at det er en phishing e-mail, fordi:

  • Afsenderadressen er forkert. 
    Vi sender altid fra @punktum.dk.
     
  • Beløbet er forkert. 
    Prisen for et .dk-domænenavn er 70 kr. for et år.
     
  • Kontaktoplysningerne er forkerte. 
    Du kan altid kontakte os på 33 64 60 60.
spam mail

Her kan du se, at det er en phishing e-mail, fordi:

  • Kundens navn og bruger-id ikke fremgår.
    Vi skriver altid begge dele i vores e-mails.
     
  • Beløbet er forkert. 
    Prisen for et .dk-domænenavn er 70 kr. for et år.
     
  • Vores navn er forkert.
    Vi hedder Punktum dk A/S.
spammail 1

Det kan du gøre, hvis du har modtaget en falsk mail

Der er mange risici ved at modtage en phishing e-mail, og du skal derfor: 

  • Ikke åbne links eller vedhæftede filer. 
  • Anmelde e-mailen som phishing til din mail-udbyder. 
  • Slette e-mailen med det samme.  

Hvis du er kommet til at klikke på et link eller lignende, skal du straks gøre følgende:  

  • Luk siden, som linket åbnede 
  • Skift din adgangskode, hvis du har oplyst loginoplysninger 
  • Kontakt din bank, hvis du har delt betalingsoplysninger  

Det kan være svært helt at undgå at modtage falske e-mails, men du kan træne dig selv i at spotte dem. Husk altid at tjekke e-mailafsenderen og vores officielle kontaktoplysninger og vær generelt skeptisk over for uventede e-mails med betalingskrav.  

For at undgå at være afhængig af at modtage e-mails fra os, kan du tilmelde dig både betalingsservice, automatisk kortbetaling og e-boks, når du skal betale dine fakturaer.  

Tilmeld dig på vores selvbetjening ved at logge ind her.