Generelt om e-mailadresser og ID-kontrol
Hvorfor er der nye krav til e-mailadresser?
I henhold til NIS2-direktivet skal virksomheders (juridiske enheders) e-mailadresser offentliggøres i WHOIS for danske domæner fra 1. november 2025. Dette stiller krav om, at alle e-mailadresser, der registreres, skal være verificerede.
Kan en forhandler ændre sine profil-settings i forhold til, om de vil stå for verificeringen?
En forhandler kan til enhver tid ændre deres default settings, for om de vil stå for verificeringen, men de skal færdiggøre det, de har igangsat.
Hvis forhandleren igangsætter en ID-kontrol og stopper midt i processen – hvad skal der så ske?
Forhandleren skal færdiggøre det, de har igangsat, de kan derfor ikke stoppe midt i det hele. Medmindre de frasiger sig rollen som forhandler - og Punktum dk vil derfor igangsætte en ny ID-kontrol.
Skal processen ændres for forhandler overdragelser, så verifikation udføres på bagkant af en overdragelse - modsat i dag?
Samme proces som i dag. Både forhandlerhåndterede non dk-registranter (hvis udtrukket i risikomotor) og dk-registranter skal verificerings, før overdragelsen kan gennemføres. For non dk-registranter der er registranthåndteret laves der evt. en data- og ID-kontrol efter domænenavnet er overdraget.
Hvem har ansvaret for validering, for registranter som allerede er ID-valideret hos forhandler eller Punktum dk, hvis der skiftes forhandler?
Man bevarer sin status som verificeret, medmindre der opstår en situation, der kræver ny ID-kontrol.
Active respons - validering af e-mail og telefonnummer / fastnet.
Validering sker ved MODTAGELSE.
Krav 1: Active respons på e-mail – er der styr på.
NB: telefonnummer kan bekræftes sammen med e-mail og begge dele syntaksvalideres.
Skal et domænenavn aktiveres, når forhandleren har markeret dem valideret, uanset om kunden er dansk og systemet ikke kan låse dem til CPR eller CVR?
ID-validering startes forfra, domænenavn aktivers først efter gennemført ID-kontrol. Det gælder både for registrant- og forhandlerhåndtering.
Aktiveres domænenavnet hvis forhandler siger at en dansk registrant er valideret, men vi ikke kan låse dem til register?
Nej, aktiveres først efter låst til register.
Skal en forhandler kunne vælge om de står for valideringen, af en forhandlerhåndteret kunde midt i registreringsprocessen?
Nej, kunden beholder det indstilling der var ved oprettelsestidspunkt.
Må forhandler markere at et felt er verificeret, og derved lukke anmodning om validering, også når det er Punktum dk der har startet validering på en forhandlerhåndteret kunde? F.eks. hvis kunden validerer påkrævet data via forhandler, i stedet for at bruge vores anmodning.
Nej, forhandler må ikke markere at kunden er valideret, det kan kun Punktum dk pga. alt-eller-intet princippet. Kunden skal anvende den anmodning de har modtaget.
Må forhandler, på forhandlerhåndterede kunder, markere at et felt er verificeret ved opdatering, når forhandleren har valgt at det er Punktum dk der håndterer validering? F.eks. hvis kunden validerer påkrævet data via forhandler, i stedet for at bruge vores anmodning.
De kan ikke lukke eller ignorerer en aktiv anmodning, hvis Punktum dk står for verificering. Jf. alt-eller-intet princippet.
Skal vi starte en ny valideringsanmodning, hvis forhandler markerer at oplysninger ikke længere er valide?
Nej, i praksis skal forhandleren bare sikre sig, at oplysningerne er korrekte og behøver ikke at markere at data ikke er ok, mens de laver data- og ID-kontrol. Vi stoler på dem.
Er det godkendt at der kun kan være én aktiv valideringsanmodning pr. kunde?
Ja i forhold til, at vi ikke giver en ny frist.
Dvs. hvis en forhandler eller registrant/proxy opdaterer oplysninger som kræver validering, tilføjes de til den aktive anmodning. F.eks. kunden opdaterer e-mail den 1.1, og derefter opdaterer telefonnr. d. 20.1, inden anmodning er udløbet og e-mail valideret. Validering af telefonnr. bliver en del af den aktive anmodning, og kunden har nu kun 5 dage til at validere begge opdateringer.
Anmodning sendes til den nye opdaterede e-mailadresse. (Samme anmodning med den oprindelige tidsfrist sendes til ny e-mailadresse)
Skal en forhandler kunne markere at en kunde har navn- & adressebeskyttelse?
Ja, dokumentation skal indsendes for privatpersoner til forhandleren ligesom, hvis en registrant er en enkeltmandsvirksomhed.
Skal forhandler allerede ved oprettelse af en virksomhedskontakt kunne markere hvilken e-mail der må publiceres offentligt?
Nej, løsning er, at den sekundære bliver vist automatisk. Hvis der ikke er en sekundære e-mail, offentliggøres den primære.
Hvilken e-mailadresse offentliggøres i WHOIS?
Vi offentliggør altid den sekundære. Er der ikke en sekundær e-mail, offentliggøres den primære.
Hvad er forskellen på Primær og Sekundær e-mail?
Primær e-mail: Den lovmæssigt krævede, primære kontaktadresse. Denne SKAL altid verificeres for at sikre domænets funktion.
Sekundær e-mail (Valgfri): En ekstra e-mailadresse, som registranter kan vælge at tilføje. Den skal også verificeres, men er valgfri.
Er det godkendt at virksomheder kan angive en offentlig e-mail til publicering i WHOIS, og en anden mail til kontakt for .dk?
Sekundær e-mail behandles som offentlig. Hvis der ikke er en sekundær e-mail, offentliggøres den primære e-mail. (Begge e-mailadresser verificeres)
Verifikationsprocessen
Hvordan foregår verifikationen?
Verifikationen skal foregå ved aktiv respons fra registranten:
Hvis Punktum dk verificerer: Punktum dk sender separate verificeringsmails med unikke links til den primære og den sekundære adresse.
Hvis Forhandleren verificerer: Forhandleren skal sikre, at både den primære og den sekundære adresse verificeres af registranten ved aktiv respons.
Hvad hvis jeg som forhandler står for verifikationen?
Hvis I vælger at foretage verifikationen, skal I sikre jer, at registranten aktivt bekræfter begge e-mailadresser (hvis en sekundær er tilføjet). Ved forespørgsel fra Punktum dk skal I kunne fremvise dokumentation for, at e-mailadresserne er blevet verificeret.
Skal en ændret e-mailadresse verificeres igen?
Ja. Ved opdatering af enten den primære eller den sekundære e-mailadresse skal den opdaterede adresse verificeres igen, før ændringen træder i kraft.